La Editura Mega a aparut cartea ,,O bucatarie ca-n filme. Scenotopul bucatariei in Noul Cinema Romanesc”, publicata de Mircea Valeriu Deaca, critic de film si profesor la Facultatea de Litere a Universitatii din Bucuresti, unde preda teoria si analiza filmului, precum si istorie de cinema.
Cartea reprezinta o modalitate de a explica cum filmul „vorbeste” si „gandeste” cu ajutorul a ceea ce se numeste scenotopul bucatariei. Ea are ca obiect de analiza scenele de interior filmate in decorul bucatariei in filme romanesti de dupa 1990. La prima vedere „bucataria” este un spatiu diagnostic pentru conditia sociala a personajelor si o cautiune a realismului filmului. Autorul a pornit investigatia de la constatarea, intuitiva, ca un decor specific este o marca a unui tip de lume fictionala si a genului cinematografic. Astfel filmul western este recunoscut de spectator pentru faptul ca decorurile de genul peisajelor naturale ale vestului american, barul tipic sau strada principala apar pe ecran. Filmul de science fiction include elemente tipice de categorizare ca nava cosmica, decorul de fundal interstelar sau costumele futuriste.
O trasatura distinctiva a filmelor romanesti post 1990 este data de desfasurarea dramei si a conflictului personajelor in decorul unui spatiu tipic si usor de manipulat cinematografic: bucataria de bloc ce evoca spatiul urban pauper post comunist. Spectatorul recunoaste un film est european si, in particular, romanesc in urma aparitiei pe ecran a acestei „arene” de desfasurare narative si dramatice. Acest spatiu are valoare de simptom al unui mod de viata si unei mentalitati specifice si, pe de alta parte, permite manifestarea unei drame afective ascunse vederii societatii. Este, din aceasta perspectiva, locul unde spectatorul poate avea acces la afectele si reactiile ascunse ale personajelor, dar si la un model de jucarie al societatii romanesti aflate in tranzitie.
Mircea Valeriu Deaca si-a sustinut doctoratul in studii de film si audiovizual la Paris 3 – Sorbonne nouvelle, Institutul de cercetari de cinema si audiovizual (IRCAV). Scrie articole si studii de film din 1983 si in 2015 a obtinut diploma de abilitare in domeniul studiilor culturale.
Mircea Valeriu Deaca este autorul cartilor Carnavalul si filmul lui Federico Fellini (2009), Camera secunda (2011), Cinematograful postfilmic (2013), Anatomia filmului (2013) si Investigatii in analiza cognitiva de film (2015). A coordonat volumul de studii Images (2014) al Centrului de excelenta in studiul imaginii dedicat filmelor regizorului Cristian Mungiu. Este organizatorul conferintei internationale Cinema: cognitie si arta.
Cartea O bucatarie ca-n filme. Scenotopul bucatariei in Noul Cinema Romanesc, publicata de Mircea Valeriu Deaca, se gaseste numai in librariile Carturesti